Newsletter Σεπτεμβρίου EEN - ΑΝΚΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Enterprise Europe Network Επιστροφή στα άρθρα

Newsletter Σεπτεμβρίου EEN

Ένα νέο σχέδιο για βιώσιμη ευημερία και ανταγωνιστικότητα στην Ευρώπη

Ένα νέο σχέδιο για βιώσιμη ευημερία και ανταγωνιστικότητα στην Ευρώπη

Στις 10 Σεπτεμβρίου, η Πρόεδρος φον ντερ Λάιεν πρόκειται να απευθύνει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την πρώτη ομιλία της νέας θητείας της Επιτροπής σχετικά με την Κατάσταση της Ένωσης (SOTEU). Εν όψει αυτής της σημαντικής περίστασης, η Επιτροπή δημοσιεύει σήμερα μια έκθεση, στην οποία γίνεται απολογισμός των εργασιών της, από την έναρξη της τρέχουσας θητείας της την 1η Δεκεμβρίου 2024. Στο έγγραφο αυτό επισημαίνεται ότι η Επιτροπή έχει ήδη κάνει πράξη τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει στις πολιτικές της κατευθύνσεις, χωρίς να παρεκκλίνει από την πορεία της, παρά το σημερινό, πολύ πιο ασταθές και ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.

Η φετινή παρουσίαση των επιτευγμάτων περιλαμβάνει δύο σημαντικές αναφορές στην Ελλάδα:

  • Το πρόγραμμα Antinero, για την προστασία των δασών και τη θωράκιση απέναντι στην κλιματική αλλαγή, με τη στήριξη του #NextGenerationEU
  • Τον Άγιο Ευστράτιο και τη Χάλκη που γίνονται νησιά-πρότυπα, κλιματικά ουδέτερα και ενεργειακά αυτόνομα, χάρη στην Πολιτική Συνοχής και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι Πολιτικές κατευθύνσεις 2024-2029 εδώ

Το 28ο Καθεστώς: ένα νέο νομικό πλαίσιο για καινοτόμες επιχειρήσεις που προκαλεί προβληματισμό

Το 28ο Καθεστώς: ένα νέο νομικό πλαίσιο για καινοτόμες επιχειρήσεις που προκαλεί προβληματισμό

Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα σχέδιο για τη θέσπιση ενιαίων εταιρικών κανόνων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο να διευκολύνει την ανάπτυξη των τεχνολογικών startups.

Το «28ο καθεστώς» (ή «28th Regime») όπως ονομάζεται επιδιώκει να αποτελέσει μία εναλλακτική λύση στα εθνικά νομικά πλαίσια των κρατών-μελών της ΕΕ, προσφέροντας ένα ενιαίο, ψηφιακό και απλοποιημένο νομικό πλαίσιο για νεοφυείς επιχειρήσεις — χωρίς όμως να καταργεί τα εθνικά καθεστώτα. Γι αυτό και το όνομα παραπέμπει στα 27 εθνικά νομικά συστήματα της ΕΕ, με τον “28ο” να προστίθεται ως εναλλακτική επιλογή — χωρίς να τα καταργεί.

Παρά τις εξαγγελίες, ωστόσο, αρκετές τεχνολογικές εταιρείες εκφράζουν ανησυχίες ότι στην πράξη ενδέχεται να συνεχίσουν να λειτουργούν υπό 27 διαφορετικά εθνικά καθεστώτα.

Εδώ και χρόνια  οι νεοφυείς επιχειρήσεις (start ups) επισημαίνουν ότι κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ εφαρμόζει διαφορετικούς κανόνες για την ίδρυση, την απασχόληση και τη φορολογία, γεγονός που θεωρούν ότι περιορίζει την ανάπτυξή τους και τις καταστά μη ανταγωνιστικές έναντι των επιχειρήσεων στις ΗΠΑ και την Ασία.

Οι αντιδράσεις γύρω από το 28ο καθεστώς για τις τεχνολογικές εταιρείες στην Ευρώπη προκύπτουν κυρίως επειδή, ενώ υπόσχεται απλούστευση και ενιαίο πλαίσιο, εγείρει όμως ανησυχίες σε διάφορους τομείς όπως:

1.Εργασιακά δικαιώματα

  • Συνδικάτα και εργαζόμενοι φοβούνται ότι το 28ο καθεστώς μπορεί να λειτουργήσει ως «Δούρειος Ίππος» για την αποδυνάμωση εθνικών εργασιακών ρυθμίσεων.
  • Κίνδυνος να δημιουργηθεί “shopping” νομικών πλαισίων, όπου οι εταιρείες επιλέγουν το λιγότερο αυστηρό καθεστώς.

2.Φορολογικό πλαίσιο

  • Υπάρχουν ανησυχίες ότι οι startups και scale-ups θα χρησιμοποιούν το νέο καθεστώς για να μετακινούν έδρα σε χώρες με πιο ευνοϊκή φορολογία, με αποτέλεσμα αθέμιτο ανταγωνισμό με τις εγχώριες ΜΜΕ.

3.Ρυθμιστική κυριαρχία των κρατών-μελών

  • Ορισμένα κράτη-μέλη θεωρούν ότι το 28ο καθεστώς περιορίζει την εθνική τους αυτονομία στο εμπορικό και εταιρικό δίκαιο.
  • Υπάρχει φόβος πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποκτά υπερεξουσίες εις βάρος των εθνικών νομικών συστημάτων.

4.Αβεβαιότητα ως προς την εφαρμογή

  • Δεν έχει ξεκαθαριστεί πώς θα «κουμπώσει» με τα υπάρχοντα 27 καθεστώτα.
  • Επιχειρήσεις και επενδυτές φοβούνται ότι η παράλληλη ύπαρξη πολλών συστημάτων θα δημιουργήσει σύγχυση αντί για απλοποίηση.

5.Ανισότητες μεταξύ επιχειρήσεων

  • Οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις ίσως να μην μπορούν να αξιοποιήσουν τα οφέλη του 28ου καθεστώτος, σε αντίθεση με μεγαλύτερες scale-ups ή πολυεθνικές.
  • Κάποιοι φοβούνται ότι θα ενισχυθούν περισσότερο οι ήδη δυνατές τεχνολογικές εταιρείες.

Η ΕΕ ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση τον Ιούλιο που ολοκληρώνεται στις 30 Σεπτεμβρίου με σκοπό τη συγκέντρωση απόψεων σχετικά με το προτεινόμενο προαιρετικό νομικό πλαίσιο, το οποίο θα προσέφερε στις καινοτόμες επιχειρήσεις ένα ενιαίο σύνολο εναρμονισμένων, «ψηφιακά εξ ορισμού» κανόνων σε ολόκληρη την ΕΕ.

Η παρούσα μελέτη εκπονήθηκε για την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Εκτίμηση Επιπτώσεων που συνοδεύει την πρόταση για ένα νέο Ταμείο Ανταγωνιστικότητας, στο πλαίσιο της προετοιμασίας του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ) 2028-2034. Η μελέτη αποτελείται από δύο μέρη.

I. Πρώτον, αξιολογεί τα πιθανά κόστη και οφέλη τριών επιλογών πολιτικής, οι οποίες συνίστανται σε διαφορετικά σενάρια απλούστευσης της χρηματοδότησης για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ, και συγκρίνει αυτές τις επιλογές βάσει των κριτηρίων της αποτελεσματικότητας, της αποδοτικότητας, της συνοχής και της προστιθέμενης αξίας της ΕΕ.

Προσδιορίζει ως προτιμότερη εναλλακτική τη συγχώνευση των υφιστάμενων ξεχωριστών προγραμμάτων σε ένα ενιαίο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανταγωνιστικότητας.

II.  Δεύτερον, παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας δημόσιας διαβούλευσης που διεξήγαγε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με σκοπό τη συγκέντρωση απόψεων σχετικά με τη χρηματοδότηση της ΕΕ για την ανταγωνιστικότητα. Οι ενδιαφερόμενοι φορείς εντόπισαν μια σειρά προκλήσεων για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ, με τον κατακερματισμό στη διαδρομή των επενδύσεων, τις χαμηλές και κατακερματισμένες επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς και την πολυπλοκότητα της χρηματοδότησης της ΕΕ να αναδεικνύονται ως βασικές ανησυχίες.

Παράλληλα, εξέφρασαν ευρεία υποστήριξη για πιο συντονισμένη και προβλέψιμη χρηματοδότηση της ΕΕ σε όλη τη διαδρομή των επενδύσεων, καθώς και για μέτρα απλούστευσης.

Πρόσβαση στη δημοσίευση  «Study supporting the impact assessment on a competitiveness fund for the next MFF»: https://commission.europa.eu/document/download/e278ed7b-1ab9-4d53-8c6d-fbe48b148bc0_en

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκινά διαβούλευση σχετικά με την ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών και κώδικα ορθής πρακτικής για τη διαφάνεια στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκινά διαβούλευση σχετικά με την ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών και κώδικα ορθής πρακτικής για τη διαφάνεια στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνδράμει τους φορείς εφαρμογής και τους παρόχους συστημάτων παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στο να εντοπίζουν και να επισημαίνουν περιεχόμενο που έχει παραχθεί ή τροποποιηθεί με χρήση ΤΝ. Έτσι, οι χρήστριες και οι χρήστες θα έχουν την ανάλογη πληροφόρηση όταν αλληλεπιδρούν με ένα σύστημα ΤΝ. Για τον σκοπό αυτό, η Επιτροπή ξεκίνησε διαβούλευση για την ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών και ενός κώδικα ορθής πρακτικής σχετικά με τις υποχρεώσεις διαφάνειας για την ΤΝ, με βάση τις διατάξεις της πράξης για την ΤΝ.

Η πράξη για την ΤΝ απαιτεί από τους φορείς εφαρμογής και τους παρόχους παραγωγικής ΤΝ να ενημερώνουν τους χρήστες όταν αυτοί αλληλεπιδρούν με ένα σύστημα ΤΝ, καθώς και όταν υποβάλλονται σε συστήματα αναγνώρισης συναισθημάτων ή βιομετρικής κατηγοριοποίησης, ή σε περιεχόμενο που έχει παραχθεί ή τροποποιηθεί με χρήση ΤΝ.

Η Επιτροπή καλεί τους παρόχους και τους φορείς εφαρμογής διαδραστικών και παραγωγικών μοντέλων και συστημάτων ΤΝ, καθώς και συστημάτων βιομετρικής κατηγοριοποίησης και αναγνώρισης συναισθημάτων· τους οργανισμούς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα· τους ακαδημαϊκούς και ερευνητικούς εμπειρογνώμονες· τους εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών· τις εποπτικές αρχές, καθώς και τους πολίτες να κοινοποιήσουν τις απόψεις τους έως τις 2 Οκτωβρίου 2025.

Η διαβούλευση συνοδεύεται από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ανοικτή έως τις 2 Οκτωβρίου, για τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών στην κατάρτιση του κώδικα ορθής πρακτικής.

Η πράξη για την ΤΝ, η οποία τέθηκε σε ισχύ την 1η Αυγούστου 2024, προωθεί την ανάπτυξη και εφαρμογή της ΤΝ στην ΕΕ με τρόπο υπεύθυνο και αξιόπιστο. Οι υποχρεώσεις διαφάνειας θα ισχύουν από τις 2 Αυγούστου 2026.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις διατάξεις της πράξης για την ΤΝ που αφορούν τη διαφάνεια, μπορείτε να βρείτε εδώ.

Ο ENISA θα διαχειρίζεται την εφεδρεία της ΕΕ στον τομέα της κυβερνοασφάλειας

Ο ENISA θα διαχειρίζεται την εφεδρεία της ΕΕ στον τομέα της κυβερνοασφάλειας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέγραψε σήμερα συμφωνία με τον ENISA, τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κυβερνοασφάλεια, για τη λειτουργία και τη διαχείριση της εφεδρείας της ΕΕ στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.

Η Επιτροπή θα συνεισφέρει 36 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη» (DEP) στη λειτουργία αυτής της νέας πρωτοβουλίας στο πλαίσιο της πράξης για την αλληλεγγύη στον κυβερνοχώρο με σκοπό την ενίσχυση της κυβερνοανθεκτικότητας της ΕΕ και των κρατών μελών της και —υπό ορισμένες προϋποθέσεις— τρίτων χωρών συνδεδεμένων με το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη».

Μέσω της συμφωνίας αυτής, ο ENISA θα δαπανήσει τη συνεισφορά ύψους 36 εκατ. ευρώ σε διάστημα τριών ετών για υπηρεσίες αντιμετώπισης περιστατικών, για την προμήθεια υπηρεσιών για τα αποθεματικά μέσω προσκλήσεων υποβολής προσφορών για δημόσιες συμβάσεις και για την αξιολόγηση αιτημάτων για υπηρεσίες από το αποθεματικό.

Διαβάστε περισσότερα για τις πολιτικές της ΕΕ για την κυβερνοασφάλεια

Circular Economy Act – Ευρωπαϊκή διαβούλευση για την Κυκλική Οικονομία

Circular Economy Act – Ευρωπαϊκή διαβούλευση για την Κυκλική Οικονομία

Η Επιτροπή ξεκίνησε στις 1 Αυγούστου δημόσια διαβούλευση (Call for Evidence) σχετικά με τον επερχόμενο Νόμο για την Κυκλική Οικονομία. Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στη διαδικασία εκτίμησης επιπτώσεων, που θα επιτρέψει στην Επιτροπή να συλλέξει απόψεις από ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων φορέων και το κοινό, κατανοώντας καλύτερα τα εμπόδια και τις ευκαιρίες για την ευρύτερη ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας.

Ο Νόμος για την Κυκλική Οικονομία στοχεύει στην επιτάχυνση της μετάβασης προς μια πιο κυκλική οικονομία, ενισχύοντας την οικονομική ασφάλεια, την ανθεκτικότητα, την ανταγωνιστικότητα και την αποανθρακοποίηση της ΕΕ.

Ο Νόμος για την Κυκλική Οικονομία θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που ορίζονται στον Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας (Competitiveness Compass) και τη Συμφωνία για Καθαρή Βιομηχανία (Clean Industrial Deal), με σκοπό να καταστεί η ΕΕ παγκόσμιος ηγέτης στην κυκλική οικονομία έως το 2030 και να διπλασιαστεί το ποσοστό κυκλικότητας της ΕΕ.

Η διαβούλευση αυτή θα επιτρέψει επίσης στον Νόμο να εναρμονιστεί με βασικές πρωτοβουλίες της ΕΕ, όπως η Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας, η Στρατηγική Ενιαίας Αγοράς, το Σχέδιο Δράσης για Χάλυβα και Μέταλλα και η εφαρμογή πρόσφατα υιοθετημένων νομοθεσιών, όπως ο Κανονισμός Eco-design για Βιώσιμα Προϊόντα, ο Κανονισμός Συσκευασιών και Αποβλήτων Συσκευασιών και ο Νόμος για Κρίσιμες Πρώτες Ύλες.

Όλοι οι ενδιαφερόμενοι ενθαρρύνονται να συμμετάσχουν στη διαδικτυακή διαβούλευση μέσω της πλατφόρμας Have Your Say. Η περίοδος υποβολής σχολίων είναι ανοικτή έως τις 6 Νοεμβρίου 2025 https://lnkd.in/dJN7kREi

Για να συμβάλετε, απαιτείται εγγραφή ή σύνδεση στην πλατφόρμα της Ε.Ε. (EU Login).

Η Επιτροπή ολοκληρώνει την πρόταση για τον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ 2028-2034

Η Επιτροπή ολοκληρώνει την πρόταση για τον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ 2028-2034

Στις 3 Σεπτεμβρίου η Επιτροπή υιοθέτησε ένα δεύτερο πακέτο επτά τομεακών προτάσεων, ολοκληρώνοντας το πλαίσιο για τον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2028–2034. Αυτές οι νομικές πράξεις ολοκληρώνουν την πρόταση για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2028-2034 και καλύπτουν τους εξής τομείς:

I. Το Πρόγραμμα Ενιαίας Αγοράς και Τελωνείων

II. Το Πρόγραμμα Δικαιοσύνης

III. Το Πρόγραμμα Έρευνας και Κατάρτισης Euratom

IV. Το Μέσο Συνεργασίας για την Πυρηνική Ασφάλεια και Αποκλεισμό Εγκαταστάσεων

V. Το Πρόγραμμα Βοήθειας για την Απόσυρση της Πυρηνικής Μονάδας Ignalina στη Λιθουανία (πρόγραμμα Ignalina)

VI. Την Απόφαση για τη Σύνδεση με Υπερπόντιες Περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Γροιλανδίας

VII. Το Πρόγραμμα Pericles V

Κύρια χαρακτηριστικά του νέου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ):

  • Ένας προϋπολογισμός επικεντρωμένος στις προτεραιότητες της ΕΕ, όπως η ανταγωνιστικότητα, η άμυνα και η ασφάλεια, η απανθρακοποίηση, η βιωσιμότητα, καθώς και η οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή.
  • Μεγαλύτερη ευελιξία στον προϋπολογισμό, ώστε η Ευρώπη να έχει τη δυνατότητα να δράσει – και να αντιδράσει – γρήγορα όταν οι συνθήκες αλλάζουν απροσδόκητα ή όταν προκύπτουν νέες πολιτικές προτεραιότητες.
  • Απλούστερα, πιο ευθυγραμμισμένα και εναρμονισμένα χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΕ, ώστε οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να μπορούν εύκολα να εντοπίζουν και να έχουν πρόσβαση σε ευκαιρίες χρηματοδότησης.
  • Ένας προϋπολογισμός προσαρμοσμένος στις τοπικές ανάγκες, με Εθνικά και Περιφερειακά Σχέδια Συνεργασίας για επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις, για στοχευμένο αντίκτυπο εκεί που έχει μεγαλύτερη σημασία και για ταχύτερη και πιο ευέλικτη υποστήριξη της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής στην Ένωσή μας.
  • Ισχυρή ώθηση στην ανταγωνιστικότητα, ώστε η Ευρώπη να διασφαλίσει τις αλυσίδες εφοδιασμού, να ενισχύσει την καινοτομία και να ηγηθεί στον παγκόσμιο αγώνα για καθαρές και έξυπνες τεχνολογίες.
  • Ισορροπημένο πακέτο νέων ιδίων πόρων, που εξασφαλίζει επαρκή έσοδα για τις προτεραιότητές μας, ενώ ταυτόχρονα ελαχιστοποιεί την πίεση στα εθνικά δημόσια οικονομικά.

Με αυτή τη δεύτερη δέσμη προτάσεων, η Επιτροπή ολοκληρώνει την πρότασή της για τον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ για την περίοδο 2028-2034, ο οποίος ανέρχεται σε σχεδόν 2 τρισεκατομμύρια ευρώ σε τρέχουσες τιμές (ή 1,26 % του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος της ΕΕ κατά μέσο όρο μεταξύ 2028 και 2034).

Ο μελλοντικός μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός της ΕΕ θα συζητηθεί από τα κράτη μέλη στο Συμβούλιο και θα αποφασιστεί με ομοφωνία και με την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό  εδώ

programm programm programm programm programm programm programm

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα & τις ανακοινώσεις μας.

Aκολουθήστε μας!

Accessibility Toolbar