
Η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας θέτει σε δημόσια διαβούλευση την «Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας 2026-2030», απευθύνοντας πρόσκληση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ενδιαφερόμενους πολίτες να συμπληρώσουν το ομώνυμο ερωτηματολόγιο και να το αποστείλουν στη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού Κυβερνοασφάλειας (dir.strategy@cyber.gov.gr) έως και την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2025.
Η υποχρέωση αποδοχής του συστήματος άμεσων πληρωμών IRIS επεκτείνεται σε όλες τις επιχειρήσεις από τις 31 Οκτωβρίου 2025, όπως προβλέπεται σε νομοθετικό σχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, καθιστώντας υποχρεωτική την αποδοχή και αυτού του τρόπου πληρωμής παράλληλα με τα POS. Αυτή η επέκταση στοχεύει στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και στην ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, διευκολύνοντας τις πληρωμές μεταξύ πολιτών και επαγγελματιών μέσω της χρήσης μόνο του κινητού τηλεφώνου ή ΑΦΜ.
Συγκεκριμένα με τις ρυθμίσεις που εισάγονται:
Με την αξιοποίηση συστημάτων άμεσων πληρωμών όπως το IRIS οι συναλλαγές διεκπεραιώνονται άμεσα, χωρίς προμήθεια για τους καταναλωτές ενώ η σύνδεση του επαγγελματικού λογαριασμού με σύστημα άμεσων πληρωμών συμβάλλει και στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS εφαρμόζεται ήδη στη χώρα μας σε εθελοντική βάση για μεταφορές χρημάτων μεταξύ ιδιωτών, πληρωμές σε εμπόρους και αγορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα που διεκπεραιώνονται σε λίγα δευτερόλεπτα, χωρίς προμήθεια για ποσά μέχρι 500 ευρώ.
Αναλυτικά εδώ: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου με τίτλο «Προσδιορισμός κρίσιμων οντοτήτων, ορισμός της Γενικής Γραμματείας Προστασίας Κρίσιμων Οντοτήτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ως αρμόδιας αρχής και ενιαίου σημείου επαφής – Εποπτεία συμμόρφωσης, επιβολή μέτρων και κυρώσεων – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων και την κατάργηση της Οδηγίας 2008/114/ΕΚ του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις».
Σκοπός του παρόντος νόμου είναι η ενίσχυση της ανθεκτικότητας των κρίσιμων οντοτήτων, ως παρόχων βασικών υπηρεσιών με θεμελιώδη ρόλο στη διατήρηση ζωτικών κοινωνικών λειτουργιών ή οικονομικών δραστηριοτήτων στην αγορά, έναντι ανθρωπογενών ή φυσικών κιδύνων και απειλών, με την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων και την κατάργηση της Οδηγίας 2008/114/ΕΚ του Συμβουλίου (L 333).
Αναλυτικά εδώ: Δελτίο Τύπου Νομοσχέδιο
Ψηφιακή τιμολόγηση B2G μέσω gov.gr για τις Δημόσιες Συμβάσεις.
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση 29507 ΕΞ 2025 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 5274/Β/3-10-2025, θεσπίζεται το νέο πλαίσιο για την έκδοση και αποστολή ηλεκτρονικών τιμολογίων από οικονομικούς φορείς προς Αναθέτουσες Αρχές του Δημοσίου.
Η απόφαση καθορίζει τη λειτουργία της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής “TimologioB2G”, τη διασύνδεσή της με το timologio της ΑΑΔΕ και την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου (gov.gr-ΕΨΠ), με στόχο την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο Δημόσιο.
Η εφαρμογή TimologioB2G αναπτύσσεται και λειτουργεί από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ) και επιτρέπει στους οικονομικούς φορείς να:
Η διαδικασία είναι πλήρως διασυνδεδεμένη με την εφαρμογή timologio της ΑΑΔΕ και το σύστημα myDATA, ώστε να εξασφαλίζεται ενιαία ροή δεδομένων και πιστοποίηση κάθε ηλεκτρονικού τιμολογίου με Μοναδικό Αριθμό Καταχώρησης (Μ.ΑΡ.Κ.).
Η ΚΥΑ εφαρμόζεται σε κάθε Οικονομικό Φορέα (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) με ΑΦΜ στην Ελλάδα, ο οποίος είναι προμηθευτής αγαθών ή υπηρεσιών προς το Δημόσιο στο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών.
Αναλυτικά εδώ: ΦΕΚ
Η νέα νομοθεσία για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η οποία ισχύει από 1 Οκτωβρίου 2025 (Ν. 5170/2025), επιβάλλει αυστηρότερες απαιτήσεις για τα ακίνητα.
Ετσι οι προδιαγραφές Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης (Άρθρο 3, Ν. 5170/2025) προυποθέτει για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης:
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σε μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που σχεδιάζονται και λειτουργούν τα κτίρια, βάζοντας στο κέντρο την ηλιακή ενέργεια. Με την αναθεώρηση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων (EPBD), η οποία εγκρίθηκε το 2025, όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να αξιοποιούν την ηλιακή ενέργεια χωρίς να απαιτούνται δαπανηρές παρεμβάσεις στο μέλλον.
Η αναθεωρημένη Οδηγία για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων (EPBD) τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο του 2024, στοχεύοντας στη σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στον κτιριακό τομέα έως το 2030, με μακροπρόθεσμο στόχο έναν κλιματικά ουδέτερο κτιριακό απόθεμα στην ΕΕ έως το 2050.
Στόχος:
Τουλάχιστον 700 GW εγκατεστημένης φωτοβολταϊκής ισχύος σε ολόκληρη την ΕΕ έως το 2030, σχεδόν διπλάσιο από το επίπεδο των 338 GW που είχε επιτευχθεί το 2024.
Για να επιτευχθεί η Οδηγία θα χρειαστεί:
Τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή της Οδηγίας είναι:
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τη στρατηγική υλοποίησης για το πακέτο «ΦΠΑ στην Ψηφιακή Εποχή» (ViDA), παρουσιάζοντας δράσεις για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των κρατών μελών στην πρακτική εφαρμογή των επικαιροποιημένων ρυθμίσεων του πλαισίου ΦΠΑ της ΕΕ.
Το πακέτο ViDA διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες που αντιμετωπίζουν διαφορετικές πτυχές του συστήματος ΦΠΑ. Ο πρώτος πυλώνας αφορά τις Ψηφιακές Απαιτήσεις Αναφοράς (Digital Reporting Requirements – DRR), που εισάγουν την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για διασυνοριακές συναλλαγές και δημιουργούν ένα σύστημα αναφοράς σε πραγματικό χρόνο. Η μετάβαση στην ψηφιακή αναφορά αναμένεται να μειώσει τη φοροδιαφυγή ΦΠΑ κατά 11 δις ευρώ ετησίως και να μειώσει το διοικητικό κόστος για τις επιχειρήσεις κατά περισσότερα από 4,1 δις ευρώ, ετησίως, την επόμενη δεκαετία.
Ο δεύτερος πυλώνας επικεντρώνεται στην οικονομία των πλατφορμών, καθιστώντας τις πλατφόρμες που διευκολύνουν υπηρεσίες βραχυχρόνιας μίσθωσης καταλυμάτων και μεταφοράς επιβατών υπεύθυνες για τη συλλογή και απόδοση του ΦΠΑ όταν οι χρήστες τους δεν το κάνουν. Αυτό δημιουργεί ισότιμους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των διαδικτυακών και παραδοσιακών υπηρεσιών και απλοποιεί τη συμμόρφωση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ο τρίτος πυλώνας, η Ενιαία Εγγραφή ΦΠΑ (Single VAT Registration – SVR), επεκτείνει το υφιστάμενο μοντέλο One Stop Shop (OSS) σε πρόσθετες συναλλαγές B2C και εισάγει το σύστημα Transfer of Own Goods (TOOG), μειώνοντας σημαντικά τις περιπτώσεις όπου απαιτούνται πολλαπλές εγγραφές ΦΠΑ σε διαφορετικά κράτη μέλη.
Διαθέσιμη στο gov.gr είναι η νέα υπηρεσία «Ψηφιακή βεβαίωση ή συνυπογραφή προτυποποιημένου ιδιωτικού εγγράφου», που επιτρέπει τη ψηφιακή υπογραφή εγγράφων τα οποία δημιουργούνται από νομικά πρόσωπα και συνυπογράφονται από πολίτες.
Στόχος είναι η μείωση της γραφειοκρατίας και η απλοποίηση διαδικασιών σε συναλλαγές μεταξύ πολιτών και φορέων. Η λειτουργία αποτελεί επέκταση των υπηρεσιών «Ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου» και «Ψηφιακή βεβαίωση ιδιωτικού συμφωνητικού».
Βασική καινοτομία είναι ότι το έγγραφο δεν ανεβαίνει πλέον από φυσικό πρόσωπο, αλλά δημιουργείται απευθείας από το νομικό πρόσωπο στο σύστημα.
Η πρώτη εφαρμογή αφορά τον ασφαλιστικό κλάδο.
Για να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία ένα νομικό πρόσωπο, απαιτείται αίτηση στην Υπηρεσία Συντονισμού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (ΥΣΕΨΠ).
Την υλοποίηση και τον σχεδιασμό ανέλαβαν η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το ΕΔΥΤΕ, με τεχνική υποστήριξη από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας.
Σε συνέχεια των ελέγχων παλαιότερων αναπτυξιακών νόμων, με δύο νέες αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, εισάγεται για πρώτη φορά υποχρέωση ετήσιας παρακολούθησης για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας των επενδυτικών σχεδίων των αναπτυξιακών νόμων 2004, 2011, 2016 και 2022.
Με τις νέες ρυθμίσεις, όπως αναφέρει ανακοίνωση του Υπουργείου Ανάπτυξης, οι επιχειρήσεις οφείλουν να υποβάλλουν στις αρμόδιες υπηρεσίες στοιχεία που τεκμηριώνουν τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις τους, καθώς και την εγκριτική απόφαση υπαγωγής, εντός δύο μηνών από τη συμπλήρωση κάθε χρόνου λειτουργίας της ενισχυθείσας επένδυσης. Η διαδικασία υποβολής γίνεται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν) ή του Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ-Επ), διασφαλίζοντας πλήρη τεκμηρίωση και διαφάνεια.
Παράλληλα, καθιερώνεται ετήσιος δειγματοληπτικός έλεγχος σε ποσοστό 10% έως 20% των επιχειρήσεων που έχουν υπαχθεί στους αναπτυξιακούς νόμους και περιλαμβάνει την επαλήθευση της νόμιμης λειτουργίας, των οικονομικών στοιχείων, των θέσεων εργασίας, του δυναμικού παραγωγής και της τήρησης των ειδικών όρων της απόφασης υπαγωγής.
Αναλυτικά εδώ : ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με μια σημαντική Απόφαση 1533/2025 , το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) έθεσε το ζήτημα της πλημμελούς εφαρμογής της Οδηγίας 2009/147/ΕΚ για την προστασία των άγριων πτηνών στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα επικύρωσε ότι η εγκατάσταση έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) επιτρέπεται εντός των Ζωνών Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ).
Η απόφαση, που εκδόθηκε μετά από προδικαστικό ερώτημα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποκαλύπτει ότι η ελληνική νομοθεσία, μέσω της κοινής υπουργικής απόφασης (ΚΥΑ) Η.Π.8353/276/Ε103/17.2.2012, δεν προστατεύει το σύνολο της άγριας ορνιθοπανίδας μέσα στις ΖΕΠ, όπως προβλέπει η Οδηγία.
Βάσει της διαπίστωσης αυτής και χάριν της διαφύλαξης της δεσμευτικότητας και της αποτελεσματικής εφαρμογής του δικαίου της Ένωσης, η ισχύς της ως άνω Κ.Υ.Α. διατηρείται, όμως ακυρώνεται η παράλειψη των συναρμόδιων Υπουργών να θεσπίσουν μέτρα διατήρησης που να αφορούν, όχι μόνο τα είδη χαρακτηρισμού, αλλά όλα τα προστατευόμενα είδη της άγριας ορνιθοπανίδας και των οικοτόπων/ενδιαιτημάτων της, σε συνάρτηση, με τους στόχους προστασίας που έχουν τεθεί για κάθε ΖΕΠ ξεχωριστά. Η υπόθεση αναπέμπεται, κατά το μέρος αυτό, στους ως άνω συναρμόδιους Υπουργούς, ώστε να ασκήσουν την κανονιστική τους εξουσία, καθορίζοντας και τις σχετικές προτεραιότητες ως προς την προστασία των άγριων πτηνών.